• Personförsäkringsnämnden - När personförsäkring nekats helt eller delvis

  • Använd denna blankett om du vill överklaga bolagets beslut när du inte fått teckna en försäkring/fått en försäkring med klausul eller med förhöjd premie.

    För att du ska kunna få ditt ärende prövat i nämnden måste du ha varit i kontakt med bolaget efter det att du tagit del av bolagets beslut för att försöka få en rättelse av beslutet.

    Fält markerade med * är obligatoriska. För att kunna skriva ut/skicka in blanketten ska dessa fält vara ifyllda.

    Klicka på ? om du är osäker på hur blanketten ska fyllas i.

    Klicka här om du har problem att ladda upp filer när du gör din ansökan

  • Hanteringen av ärenden kan ske digitalt. Det innebär att du eller kontaktpersonen kan ta del av handlingar genom att logga in på http://portal.forsakringsnamnder.se med hjälp av BankID. Du behöver då fylla i personnummer nedan.










  • Vilken rättelse av försäkringsbolagets beslut vill du ha?*
    Ange varför du anser att bolagets beslut är felaktigt.



  • Du måste alltid skicka in försäkringsbolagets slutliga beslut. Du kan vänta med att skicka in övriga handlingar (utöver bolagets slutliga beslut och eventuell fullmakt) tills du fått bolagets svar på din ansökan. Då kan du avgöra vilka handlingar du vill komplettera med innan ärendet prövas.

    Ditt ärende avgörs på de handlingar som nämnden får från dig och bolaget.

  • Alla uppgifter om dig behandlas konfidentiellt. Uppgifterna, bland annat personuppgifter, måste behandlas för att göra det möjligt för Personförsäkringsnämnden att i enlighet med dess stadgar lämna yttrande i ärendet samt för administration av Personförsäkringsnämndens verksamhet. Uppgifterna lämnar du i första hand själv men vi behöver också hämta in och lämna ut uppgifter till det försäkringsbolag som är motpart i ärendet samt i vissa fall till sakkunniga. Läs mer om hur Personförsäkringsnämnden behandlar dina personuppgifter på www.forsakringsnamnder.se.

  • Fyll i namnet på den person som prövningen gäller. Gäller ansökan ditt barn så anges barnets namn här.

  • Fyll i personnumret för den person som prövningen gäller.

    Gäller ansökan ditt barn så anges barnets personnummer här

  • Denna ruta fylls endast i vid förlust av underhållsersättning. Fyll i namn för den efterlevande som ansöker om prövning. Om det är flera efterlevande behöver det fyllas i en ansökan per person. 

  • Vid förlust av underhållsersättning fyll personnumret för den som ansöker om prövning.

  • Här anger du den person som kansliet ska kontakta i ärendet. Är du vårdnadshavare så anger du dina kontaktuppgifter här, inte ditt barns.

    Om du har ett ombud behöver vi ombudets kontaktuppgifter. Du måste även bifoga en fullmakt. Av fullmakten ska det framgå vem du företräds av. Den ska vara underskriven både av dig och ditt ombud.

    Om du är vårdnadshavare och har ombud. Fyll i ombudets uppgifter.

    Är du vårdnadshavare och sökande är under 18 år måste ditt personnummer anges om du vill kunna logga in i ärendet och ta del av handlingarna digitalt.

  • Fyll i kontaktpersonens telefonnummer, inklusive riktnummer, eller mobil.

  • Välj aktuellt bolag bland bolagen i listan, om ditt bolag inte finns med i listan är bolaget troligtvis inte anslutet till nämnden.

  • Handläggarens namn finns på bolagets beslut.

  • Fyll i det datum när du ansökte om försäkring.

  • Ärendenumret finns på bolagets beslut.

  • Du måste ha varit i kontakt med bolaget efter det att du tagit del av bolagets beslut. Först därefter kan du ansöka om att få ditt ärende prövat i nämnden.

  • Om du inte lämnar in försäkringsbolagets beslut kan nämnden inte pröva ditt ärende. Du måste alltid skicka in försäkringsbolagets skriftliga beslut, men du behöver inte skicka in övriga handlingar direkt med din ansökan. Bolaget kommer att skicka in det underlag som deras beslut bygger på. Innan prövningen får du få ta del av det material som bolaget skickat in och har möjlighet att lämna synpunkter på bolagets inställning och komplettera om du anser att något saknas.

  • Innan ärendet prövas i nämnden kommer du få ta del av det material som bolaget skickat in. Du har möjlighet att lämna synpunkter på bolagets inställning och komplettera med material om du anser att något saknas.
    Om du vill skicka in material som bolaget inte har sett, t ex ett nytt läkarintyg, måste du först vända dig till bolaget som får ta ställning till det nya materialet. Först därefter kan du begära en prövning i nämnden.

  • Allt ingivet material scannas in och sparas enbart digitalt. Ingivna originalhandlingar kan inte återfås efter avslutad handläggning.

  • För att den du har angivit som kontaktperson ska kunna ta del av ärendets handlingar digitalt behöver kontaktpersonens personnummer anges.

  • Med digital hantering menas att den som du har angivit som kontaktperson kan följa ärendet genom att logga in på nämndens hemsida (http://portal.forsakringsnamnder.se). Inloggning görs med BankID. Då kan man ta del av handlingarna i ärendet, komplettera eller skicka meddelanden till nämndens kansli.

    För att kunna logga in behöver du ange din kontaktpersons personnummer i ansökan.

    Om du inte vill ha en digital handläggning – välj Med post så sker all kontakt istället per post.

  • test hjälptext